HOME | CONTACT

Recensie van Pieter Hoolsema

Camping Elsabeth bestaat uit:
Rob Verhaagen, Jan Willem Reugebrink, Klaas Gutjahr, Tom Hazenberg, Selma Hulst en Andrew van Ooyen. Deze zomer is Nederland verrast en verrijkt met hun overtuigende debuut cd. De Nederlandstalige cd bevat in totaal 12 nummers die allemaal samen meer zijn dan het som der delen. Het zit zo:

Bij de Dijk is het openingsnummer. “Bij de dijk” begint met een verwachtingsvolle intro. De tekst schept een beeld van hoe het eruit ziet, de sfeer die de muziek mee brengt maakt dat je wakker en alert blijft. Wat is dit? Waar gaat dit naartoe? De zang en tekst overtuigen in dergelijke mate dat je zin krijgt in het volgende nummer. Belangrijk is te wachten met het zappen naar nummer twee. De gitaarsolo is prachtig en doet denken aan Neil Young. Uiteindelijk krijg je zin om door te zakken en “uren later “wakker te worden.

De oude man klinkt als een eenvoudig rocknummer. De tekst houdt je meteen op het goede spoor. Het aanstekelijke ritme maakt dat je slecht kunt stil zitten. De melodie is zo eenvoudig pakkend dat je het gemakkelijk uit je geheugen naar boven kan halen op een eenzaam moment.

War is er toch gebeurd met Natassja Kinski klinkt als Neil Young zijn “Hurricane”. Het gevoel dat de gitaar oproept snijdt je onderbuik open. Wat er met Nastassja gebeurd is wordt overigens verder niet duidelijk. Het blijft raden en je gevoel volgen en je fantasie en ernstigste vermoedens de vrije loop laten.

De Pink Floyd achtige intro en het dromerige gitaarspel kondigen een melancholisch nummer aan. De Muur voldoet aan de verwachting. Wanhoop en hoop “ze weet dat ik er altijd zit” spelen een wedstrijd. De mooie zang en de emotionele explosie maken “De Muur” tot een tweede hoogtepunt op de cd.

Het plan is een protestsong, dat geboren is uit oorlog tegen stress, nutteloosheid en eeuwige concurreren. De wegwerp maatschappij die mensen opjaagt tot ze met een prachtige burn-out thuis komen te zitten is het doelwit van dit lied. Zoals het opgenomen en neergezet is op de cd past het in de cultuur van Neerlands Hoop, Klein Orkest (in de verte) Boudewijn de Groot.

Liefdevol, impulsief, planmatig, agressief, gevoelig en melancholie klinken door in het prachtige “Tochten”. De intro doet, opnieuw, denken aan Neil Young. In het nummer wordt vertederend teruggekeken op het verleden. De agressie en afrekening daarmee maken de weg vrij voor een hernieuwde toekomst. De gitaren doen denken aan David Gilmour, Robbie Robertson en menig Queen solo. Een must voor elk gezin.

In de Snoek tekent zich een midlife crisis af. “Ik ben pas twintig en toch ontzettend oud”. De heren van Camping Elisabeth zijn ruim over de twintig en voelen zich blijkbaar oud. Hoewel de vermoeidheid door de tekst heen klinkt maakt het nummer vrolijk.

Blind is een ode aan de diepe gevoelens die kinderen bij mannen oproepen. Het lied van het verlaten kind en vrouw is treurig. De onverdraagzaamheid van de ontkende emoties en de gevluchte man maakt je kwaad, terwijl je de vrouw aan je borst wilt sluiten en haar kind wilt troosten. Het verdriet en kwaadheid zit als een wonderlijke combinatie in elke snaar van de gitaren.

“Verliefd” is een geweldig nummer. Binnen elke relatietherapie kan ik “verliefd” aanbevelen. Als je het nummer vanzelfsprekend volgt en je openstelt voor de gevoelens maak je bij jezelf wakker “waar je verliefd op bent geworden”. Dit werkt absoluut in therapeutisch opzicht. Het sfeerbeeld is ontroerend en geilheid en romantiek gaan samen op.

De wond is een lastig te interpreteren psychedelisch intermezzo aan het einde van de cd.

Het voorlaatste nummer bevat een indringend gezongen advies aan iedereen. De vraag dringt zich op of “je iemand nodig hebt” als deze cd in je bezit is.

Binnen is een laatste hoogtepunt van de Cd. De intro roept “riders on a storm” gevoelens op. Het lekkere gitaarloopje en de tekst doen hun werk. Inhoudelijk een ode aan de vrouw de op de schild tikt en zegt “blijf maar binnen” laat zich gemakkelijk interpreteren als blijf zoals je bent, het is goed zo.

Wat mij betreft geldt dit voor de hele cd en voor Camping Elsabeth, blijf zoals je bent het is goed zo

Pieter Hoolsema

Hoi Jan Willem en andere bandleden,

Nu maak ik echt even tijd om jullie een compliment te maken over je cd. Toen ik hem de eerste keer beluisterde was ik aangenaam verrast: ik vind dat de hele cd een prettige, ontspannen sfeer heeft, heerlijk om naar te luisteren. Wat ik knap vind is dat er veel afwisseling in de nummers zit, maar dat jullie een herkenbare, eigen stijl hebben. Met vier keer `gitaar en zang´ zijn jullie erin geslaagd om het geluid open en fris te houden, mooi in balans. En er zitten leuke vondsten in die me wakker houden: gesproken zang in combinatie met achtergrondzang bij `De Muur´, de intro´s van `Tochten´ en `De Wond´.
Het boekje vind ik mooi vormgegeven, er is veel te zien. Ik merkte bij het meelezen van de teksten dat ik telkens nieuwsgierig werd naar de volgende bladzijde. Deze cd verdient zeker een plaats tussen de andere cd´s in mijn kast. Ik wens jullie nog veel creativiteit, inspiratie en speelplezier samen!

Hartelijke groet,
Oswald Knaap

Heren,
Vanmiddag teruggekomen van een fantastisch weekeinde lopen door de Ardennen. Mooi weer, goede gesprekken en een prima gezelschap waren mijn deel. Midden in de nacht tussen de koeien door een weiland oversteken; stropers die af en toe wel heel dicht in de buurt aan het knallen waren, het was weer een mooi avontuur. We hadden er deze keer voor gekozen om niet voor de prijzen te gaan, maar weer te gaan overnachten onderweg. Dat hebben we gedaan, en wel in een klein paviljoentje op een belvedere, een uitzichtpunt. En dan ontwaken met een langzaam optrekkende mist in het rivierdal; zeer schilderachtig. We kwamen zaterdag als derde binnen, dus langzaam is het ook niet gegaan. En de benen zijn er relatief ongeschonden doorheen gekomen. En daarbij steeds "de tochten door de polder" als achtergrondmuziek, en "de snoek" en die andere nummers. Niet op een spelertje, maar in het hoofd. Na een aantal keer draaien thuis zaten de melodieŽn en flarden tekst van de cd zo in mijn kop, dat ze tijdens de tocht steeds weer opdoken. En het zijn toch vooral liedjes gebleven met mooie melodielijnen er onder, ondanks het feit dat er 5 (!!!) gitaristen hun toontje hebben bijgedragen aan het geheel. Ik wil maar zeggen: ik geniet er erg van.

Tot gauw
Hans van der Stok

 

Ha Klaas,
Zegt mijn vrouw, van dat geld wat ik toen heb overgemaakt, was dat cd-tje eigenlijk nog wat? Verbijsterd kijk ik haar aan, tja........helemaal vergeten te draaien. En van de week dus maar eens geluisterd, en toen nog en keer, en nog een keer.
Klaas, wat een ontzettend leuke muziek, ik had het van je afgenomen uit collegiale overwegingen maar vind het een prima koop, leuke teksten, goede muziek, helemaal mijn smaak, maar anders dan ik zelf in huis had. Zelfs mijn vrouw vind het "wel leuk", dat is eigenlijk het grootste compliment wat je kunt krijgen want we vinden gezamenlijk zelden dezelfde muziek leuk. Ga zo door, de volgende Compaandag hoop ik de volgende aan te schaffen

Groet,
Steven

Ps: mijn favoriet is (na enig nadenken) toch het nummer over Natascha Kinsky

Recencies van de giro afschriften geplukt:
M. Koop: "ik was verrast!"
A ten Harkel: "prachtig!"
J Roetman: "Camp - ding"
J Wildschut: "leuke CD, mooie vormgeving!"
W de Werk: "voor die top cd!"
J Tomassen "goed!!!"
J Vermeulen: "toppie!"
G v Teijlingen: "CD van de week"
I Kuipers: "mooie cdtje Klaas!"
J de Munnik: "Mooi!"
W de Gooier: "voor een mooie cd"
C Slootjes: "ondere de indruk! mooie CD"
P Kisman: " bedankt CE!"
J Bloedjes: "Leuk!"
L Grotenberg: "C-ideetje!"
A Kloosman: "te gek, hij is er!"
T Ypma: "hele leuke CD"

Ha Klaas
Ben nog steeds onder de indruk van jullie CD. Gewoon geweldig dat je dit gedaan hebt, en, geweldig zoals jullie het hebben neergezet; professioneel, zelfgemaakt, eigenzinnig. Gewoon trots op je! Ik heb weer naar de CD geluisterd en schrijf op wat me opviel. Ik kan zelf nauwelijks spelen en vind het daarom mal om uitspraken te doen over anderen (muziek van), die echt kunnen spelen. Enfin, je weet hoe ik dit zie. Bij de Dijk
-Mooie opbouw. Goede tekst, dwingt te luisteren.
-Voor wat betreft gitaar solo's heb ik bij vrijwel heel de CD een Shadow's gevoel, " in the 60's" en dat is een element dat mij dus niet ligt. (Heel persoonlijk dus!) Oude Man
-Drum goed. Stevig nummer, lekker. Mooi eind.
Natasha
-Mij te veel 60's gitaar sound. Niet echt sprankelend nummer.
De Muur
-Perfecte intro. Sfeervol nummer
Het Plan
Gave afwisseling, goed nummer gewoon.
Tochten
Intro is als een ex hit in Engeland..(of...was het er een!?) Dit nummer zou het echt in Nederland kunnen doen. Goed hoor!. Gitaar tokkel aanslag iets te timide.
De Snoek
Krijg ik een "meer van hetzelfde" gevoel.
Blind.
Heel leuke frisse afwisseling op de CD. Ook "catchy tune" die het "doet". Weet zeker dat dit nummer in de loop van de tijd nog veel lekkerder gaat klinken.
Verliefd.
Moeilijk om er iets over te zeggen. Zang minder sprankelend dan van Tom. Niet echt mijn nummer, maar wel goed en sfeervol voor een "Parkpop". De Wond
Kreeg ik rillingen. En nog steeds. Heel erg mooi opgebouwd. Apart. Einde misschien ook spectaculairder maken..
..(Hou je er wel rekening mee dat dit nummer stage jumpende skinheads gaat
trekken....!!(&^$%$@#$^%&^@!)
Iemand nodig.
Melig. Saaiig.
Binnen
Heel Mooi! Heel goed laatste nummer. Hier kan het 60" gitaargeluid wel.
Een mondharmonica zie ik nog steeds zitten bij enkele nummers. Gewoon voor meer dynamiek en afwisseling. Hoop dat je eens een gastspeler kan regelen. Ik zie uit naar jullie live optreden!
Tot gauw,
Carl


Rob en de overige Bandleden,
Na veel aandringen Rob, heb ik vandaag aandachtig naar jullie CD geluisterd en meerdere nummers opnieuw gedraaid. Deze CD is niet te vergelijken met jullie vorige. Ik vind hem melodieus en fijn om naar te luisteren. Laatste vraag wat kost deze CD mij? Een beter compliment kan ik niet geven!
Met vriendelijke groeten,

Ruud